Ibland blir det material över. Sådant som inte passar in
i den ordinarie genren och som inte riktigt passar in i marknaden heller för
den delen. Här är i alla fall en kombinationsvagn för jordbrukstransporter både
på åker och väg. Kanske kan några lösningar anammas.

Text & foto: Bo Norvinge

På en av Europas större lastbils- och transportmässor
BedrijftsAuto 2015 i Amsterdam under september var det världspremiär på en vagn
för transporter av lantbruksprodukter. En treaxlig kärra för ömtåliga marker
som i ett nafs förvandlas till en påhängsvagn till lastbil för snabba landsvägstransporter.

Det är de två holländska företagen Veldhuizen inom
fordonsteknik och Kraker Trailer som tillverkar släpvagnar och påhängsvagnar
har tillsammans tagit fram prototypen. Veldhuizen står för chassikonstruktionen
och Kraker Trailer har konstruerat byggnationen.

Mycket lågt marktryck med lägre risk för jordpackning
jämfört med att dra omkring med gamla lastbilssläp på åkern. Och man slipper
eventuella omlastningsprocesser vid vägkanten.

Man kan anlita lediga trailerdragare för vägtransporterna
istället för med traktorn dra iväg till lossningsplatsen och därigenom minska
genomsnittstiden som vagnen är borta. Med två enheter har man möjlighet att använda
vagnarna i ett bytessystem och kunna fylla den ena vagnen medan den andra är
borta på tömning.

Vagnen har ett eget hydraulsystem med motor, pump och
tank. Men rent tekniskt finns ju möjlighet att använda traktorns eget hydraulsystem,
men då krävs också att även dragbilen har ett hydraulsystem för att kunna få upp
stödbenen och tippa flaket på mottagningsplatsen.

Matthijs van Zandwijk som representerar Veldhuizen
demonstrerade alla funktionerna styrda av den trådlösa fjärrkontrollen.

– 2017 kommer här en lag om att traktorer ska registreras
och besiktigas varje år, berättar Matthijs van Zandwijk som tror att en hel del
traktorer kommer att fasas ut.

Jan Platteau, säljare på Kraker Trailer tror att det kan
bli ett stort intresse av vagnen i Europa.

– De kommer att komma mer och mer.

Den är smidig tack vare att axlarna framför och bakom den
fasta mittenaxeln styr efter dragfordonet. Axlarna är tvångsstyrda och påverkas
mekaniskt genom ett stagsystem som påverkas av traktorns vinkel i förhållande
till dragstången. Och när en dragbil är tillkopplad styrs axlarna genom en
kilförsedd svängkrans som dragbilens vändskiva låses fast i.

Vagnen har den för våra breddgrader hittills ovanliga
kulkopplingen, men den ger ju som bekant fördelar i form av en mer säker och
glappfri koppling.

Chassit i sig ger möjlighet till andra byggnationer än
den och kanske lättare och enklare lösningar för transport av spannmål, betor och
grönmassa.

Hur det kommer att gå med projektet är ännu oklart och
vilka möjligheter det finns för en marknad i Sverige står än mer skrivet i
stjärnorna. Även de svenska viktbestämmelserna för vägtransporter drar ner på
lastförmågan.

Men båda inblandade i projektet finns representerade i
landet men då förvisso med fokus på vägtransportdelen. Men om intresse finns
ser det inte omöjligt ut att den kan marknadsföras även här.

– Vi har haft en del förfrågningar om lantbruksmaskiner.
Vi kommer snart att starta en egen del i hemsidan med det som kan passa
Sverige, berättar James Lundberg på B-E Trailer Sweden AB som marknadsför
Veldhuizens produkter.

– PNO marknadsför hela Kraker-sortimentet, men har inte
hittat riktigt rätt i kundsegment på agridelen, förklarar Jonas Hansson på PNO
Sverige AB.

FAKTA

Kingpintryck/kultryck: 4 000/15 000 kg

Axeltryck: 10 000 kg x3

Totalvikt: 34 000/45 000 kg

Tjänstevikt: 10 000 kg

Lastförmåga: 24 000/35 000 kg

Mått:

Utvändig längd: 10 400 mm

Bredd: 2 550 mm

Höjd: 4 000 mm

Invändiga mått: 10130 x 2430 x 2430 mm

Volym: 61 kubik

Kingpinhöjd/Kopplingshöjd: 1150/400 mm